Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

ACT is de afkorting van Acceptance and Commitment Therapy en is een snel groeiende wetenschappelijk erkende methode die je helpt om je leven als zinvol, vitaal en vervullend te ervaren. ACT vergroot je mentale veerkracht en zorgt ervoor dat je op een prettige manier met jezelf en de omgeving omgaat. Hierdoor groeit je energie en kun je deze richten op datgene wat van waarde is in je persoonlijk leven. ACT is een geschikte methode bij stress, verlies, ziekte of tegenslag, maar ook waar het gaat om het verbeteren van sportprestaties.

Hoe werkt ACT?

ACT gaat er vanuit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart. Het is dan ook niet de bedoeling je gedachten te veranderen of positiever te maken.  Met ACT zorg je ervoor dat je vanuit een ‘andere werkelijkheid’ naar je lastige gedachten en gevoelens gaat kijken. Hierdoor ontstaat een mildere levenshouding (Acceptance) en ervaar je je leven als vrijer en veerkrachtiger. 

Praktisch

Tijdens een ACT sessie wordt gewerkt met ervaringsgerichte oefeningen. Deze helpen je te leren in het hier en nu te leven, waarbij je je wel bewust bent van je innerlijke gedachten- en gevoelswereld, maar ze je niet meer zullen belemmeren. Gemiddeld duurt een ACT traject zes tot acht sessies van een uur.

Hypnotherapie - Van Binnen Rijk- Utrect

Contactformulier

11 + 10 =