Wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

ACT is de afkorting van Acceptance and Commitment Therapy en is een snel groeiende wetenschappelijk erkende methode die je helpt om je leven als zinvol, vitaal en vervullend te ervaren. ACT vergroot je de mentale veerkracht en zorgt ervoor dat je op een luchtigere manier met jezelf en de omgeving omgaat. Hierdoor groeit je energie en kun je deze richten op datgene wat écht belangrijk en van waarde is in je persoonlijk leven. ACT is een geschikte methode wanneer je beperkingen ervaart als: verlies, ziekte of tegenslag en symptomen als: piekeren, malen en tobben, je opgejaagd en geïrriteerd voelen, gespannen zijn, concentratieproblemen, alles krampachtig onder controle willen houden, wisselende stemmingen zoals boosheid, verdriet, bang, kwetsbaar voelen, het gevoel er niet meer bij te horen of met veel moeite aan de verwachtingen van anderen proberen te voldoen. Maar ook voor het verbeteren van bijvoorbeeld sportprestaties is ACT een zeer effectieve methode gebleken.

Hoe werkt ACT?

ACT gaat er vanuit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart. Hoewel er diverse principes vanuit de positieve psychologie werkzaam zijn, is het niet de bedoeling je gedachten te veranderen of positiever te maken. Achter de gedachten zitten immers overtuigingen en die zorgen ervoor dat je tijdelijk manieren vind om te kunnen omgaan met hetgeen je als lastig en pijnlijk ervaart. Het echte probleem wordt hierdoor jammer genoeg niet veranderd. Met ACT zorg je ervoor dat je vanuit een ‘andere werkelijkheid’ naar jezelf en de omgeving gaat kijken. Hierdoor ontstaat een mildere levenshouding (Acceptance) en ervaar je je leven als vrijer en veerkrachtiger.

Hypnotherapie - Van Binnen Rijk- Utrect

Praktisch

Tijdens een ACT sessie wordt gewerkt met metaforen en ervaringsgerichte oefeningen. Deze helpen je te leren in het hier en nu te leven, waarbij je je wel bewust bent van je innerlijke gedachten- en gevoelswereld, maar ze je niet meer zullen belemmeren. Een van de methodes waarvan ACT gebruik maakt is Mindfulness. Daarnaast worden er methoden gebruikt uit de gedragstherapie, positieve psychologie en Oosterse filosofie Gemiddeld duurt een ACT traject zes tot acht sessies van één tot 1,5 uur.
De mogelijkheid bestaat een ACT traject samen met je partner te doen. Indien je een aanvullende verzekering hebt, worden de kosten (deels) vergoed.